Varför valde du att läsa SFI på Angered folkhögskola?
Jag började ca 2 veckor efter det att jag gått färdigt etableringskursen här på folkhögskolan. Det som var bra var att folkhögskolan tog emot direkt istället för att behöva vänta två, tre månader till nästa terminsstart.

Vad har språkstudierna på Angered folkhögskola gett dig?
Här är vi som en familj, vi är vänner - alla är snälla. Här sitter vi inte bara inne och studerar och studerar, vi gör så mycket mer, vi gör till exempel studiebesök och aktiviteter, går på operaföreställningar och så. Det gör kanske att det tar lite längre tid att lära sig språket men vi lär oss bättre, vi lär vi oss på riktigt. Jag vet de som behöver tolk fastän de har läst Sfi C. På folkhögskolan känner jag mig trygg i att jag verkligen kan, när jag är färdig, och att jag verkligen ligger på Sfi C nivå.

Said Alamin gick på SFI C.

Jag flydde från Eritrea via Sudan i bil och var i Libyen en månad innan jag tog mig över havet i båt till Italien. Jag hamnade i Lindesberg, eller rättare sagt Strosa, där läste jag Sfi B. Nu när jag är här i Göteborg är allt annorlunda, det är bra här.

Vad vill du göra när du är klar med utbildningen, vilka framtidsplaner har du?

Först läsa Sfi D också. För att få ett bättre jobb med bättre lön i framtiden, förstår jag att det är bra att studera lite till, helst bara ett år eller så, men vi får se hur det blir.