Varför valde Angered folkhögskola?
Jag hade 2500 poäng, alltså fullgjorda gymnasiestudier. Men det är från ett yrkesförberedande program, så jag fick ingen högskolebehörighet. Jag ville komma vidare i livet och när skolan flyttade ner hit till torget så blev det helt enkelt lättare att ta tag i pluggandet inför högskolan igen. Jag fick också bra hjälp av er studievägledare, Anna, med en konkret studieplan, så att det blev tydligt hur jag skulle göra.

Vad tycker du om folkhögskola som skolform?
Bra med en andra chans i livet! Bra för andra som kommer från andra länder. Bra för mig som inte har högskolebehörighet. Bra med delaktighet och diskussioner i allt vi pluggar.

Vad vill du göra när du är klar med utbildningen, vilka framtidsplaner har du?
Jag ska läsa till fysioterapeut, inriktning skaderehabilitering, antagligen redan nu i höst. Funderar lite på min gamla dröm att bli lärare också, kan inte släppa det helt, men kanske det går att kombinera detta i framtiden vem vet. Sedan ska jag fortsätta med mitt ideella engagemang, det släpper jag aldrig!

Mikaela Aronsen läste allmän kurs gymnasienivå.

Vad har du gjort tidigare?
Jag har väldigt länge varit med i Hammarkullens Basketförening, där har jag också coachat yngre tjejer i 15- 16 årsåldern flera år nu. Jag har arbetat mycket ideellt, bl a med Street Games här i Angered.

Vad har studierna här gett dig?

Delaktighet och diskussioner, redovisningar istället för prov hela tiden. Jag vill inte missa skolan här, det är ju mitt val att gå här, det är frivilligt…Det är folkbildning; vi läser ämnesintegrerat vilket är bra, vi visar vilken kunskap vi har ur ett helhetsperspektiv. Lärarna också är jämlika, de kan t ex fråga en av mina klasskamrater som har väldigt lång utbildning med sig från hemlandet om det är rätt.

De visar oss hela tiden att vi också kan.