Josefin Lindeberg, gick Konsten i Samhälletoch efter det Högskolan för hantverk och design, HDK.

Vad gjorde du innan du sökte till Konsten i Samhället?  Varför sökte du?

Jag hade valt mellan musiken och konsten, när jag valde gymnasium blev det mitt musikintresse som vann. Men efter det arbetade jag lite och jag ville jag studera konst och gick på Göteborgs Konstskola ett år. Där studerade man de olika konstteknikerna var för sig, vilket kändes begränsande för mig.

Josefin Lindeberg har gått på Konsten i samhället.

Konsten i Samhällets fördel var att det låg i Göteborg och att jag inte behövde flytta eller så, deras kurs ”Projekt- och Idégestaltning” var en lite friare och flexiblare kurs, och där jag kunde jobba specifikt med det som jag var intresserad av själv, men som jag också kunde kombinera med annat.
 Under den tredje terminen gick jag t ex en heltidskurs på HDK som kunde kombineras, överlappas, med min sista termin på Konsten i Samhället, en kurs i illustration av barnböcker. Kursen gick i linje med mitt intresse för bildens förhållande till text som jag hade lite som arbetstema på folkhögskolan.

Vad innebar studierna på Konsten i Samhället för dig?

Främst så gynnade den mitt egna driv. Den flexibla formen gav också rum för allas delaktighet: några startade t ex upp en screentryckarverkstad i källaren. Den öppenheten inför att leka, prova nya saker, gjorde nog att jag faktiskt till slut sökte till HDK också. Det hade jag faktiskt inte haft en tanke på innan.
Folkhögskolan var ju en öppen ateljé med tillgång till handledning, den friheten gjorde att jag verkligen tog reda på var min lust låg, jag gjorde det jag ville, och fick ett nytt tänk. Vi hade utställning varje termin som vi ansvarade för till stor del för själva. Vi var på Galleri ORO, Stadsbiblioteket och Viktoriahuset.

Du kom in på en eftertraktad utbildning efteråt, som är svår att komma in på.  Vad vill du göra där och efteråt?

HDK har ju något så ovanligt som en brett designprogram på konstnärlig grund, vilket jag tycker är fantastiskt samtidigt som jag är nyfiken att se hur det är på andra skolor, eller till och med i andra länder.

Därför ska jag försöka söka en utbytestermin under nästa vår, helst på en skola som har helt andra perspektiv på ämnet design.