Varför valde du Angered teaterskola?
Jag blev moster och faster och då ville jag inte längre, som jag planerat åka till Kanada och studera. För första gången kände jag ett ansvar som vuxen mot generationen under mig – det betydde väldigt mycket. Jag ville landa här ordentligt och arbeta för kulturen här i Angered, arbeta för det mellanmänskliga, att mötas bortom skärmarna och komma bort från individualismen. Jag tror verkligen vi behöver fler kulturmöten istället för kulturkrockar här, så jag valde att stanna kvar i Angered och inte hålla på att pendla in till stan nu när de bygger och så.

Jag spelade en av huvudrollerna Roxana som 18-åring i SVT serien "Andra Avenyn", blev uttagen i en nationell audition i konkurrens med 2000 andra. Efter det har jag spelat i reklamfilm samt både svenska och internationella kort- och långfilmer bl. a albansksvenska filmen ”I främmande land”, regissör Hamdi Arifaj.

Fortesa Hoti gick på Angered teaterskola.

Intresset för skådespeleri föddes när vi på Lövgärdesskolan genom storylinepedagogiken jobbade ämnesintegrerat och satte upp en stor musikal varje år. Jag gillade inte skolan i övrigt så mycket och i med att jag fick rollen som Roxana så hoppade jag av gymnasiet. Jag har läst in gymnasiebehörigheten nu på St Elisabeths folkhögskola med bästa studieomdömet, det var en seger! Har också gått en kortare tid på 2Långs teaterskola. Jag har lett och leder barngrupper i teater och dans på Kulturskolan och Fryshuset.

Humant, det är inte så prestigefullt, vi samtalar, har dialoger; det är helt enkelt en social plats, kamratlig, alla bryr sig och ens ambition räknas. Det är eget ansvar samt gruppansvar, det är en stabilitet i det som passar mig, bättre än att plugga på Komvux. Där är det en svårare balansgång att kombinera några timmars studier i veckan med tillfälliga timjobb hela tiden. Att gå på folkhögskola innebär att göra ett val att plugga på heltid, och det är mindre splittrande och stressigt.

Utöver att få nya vänner som jag aldrig hade mött annars, så har jag konkret fått nya skådespelartekniker.  Vi gör karaktärsarbeten och tränar röst och kropp. Jag har fått flera olika minnestekniker vad gäller textinlärning, vi delar i klassen också aktivt och hjälper varandra.  Jag har fått ork till att sitta och lyssna, vi pratar mycket här…Lyssnandet är viktigt, att observera och att bejaka varandra. Angereds Teaterskola innebär för mig gemenskap, kollektivism, grupp, ensemble, närvaro och glädje!

Jag har bestämt mig för att försöka bli bäst och störst:)! Jag vill påverka genom teater och skådespeleri vare sig det är genom katharsis eller information- att betyda något för andra människor och ge möjligheten att förändra, typ vad Astrid Lindgren gav oss genom att skapa Pippi Långstrump!  Jag vill verkligen bidra till bättre psykisk hälsa, mer empati i samhället och det tror jag vi gör genom teatern - att konstruktivt berätta om varandra och vill jag vara spindeln i nätet där det behövs!